The Official Swedish News & Current Affairs Review

An ongoing review of news reporting, politics and current events that affect daily life in Sweden, as well as comments on world events. Commentary will be posted in both English and Swedish.

En löpande granskning av nyhetsrapportering, politik och aktuella frågor som påverkar vardagslivet i Sverige, samt kommentarer på världsfrågor. Synpunkterna kommer att skrivas på både svenska och engelska.

Monday, January 16, 2006

SAS och säkerhet

Förra året flög SAS med 10 flygplan som av säkerhetsskäl hade belagts med flygförbud enligt internationella regler. Bolaget har helt enkelt slarvat med underhållet av flygplanen. Som vanligt så blir det inga påföljder:

"
Flygbolaget får också en varning av Luftfartsverket. Det kan bli tuffa följder om brister som dessa uppdagas igen."

Det gäller alltså att se till att Luftfartsverket inte upptäcker ytterligare fel, i stället för att åtgärda dem.

Sedan ett antal år tillbaka har jag gjort allt jag har kunnat för att undvika att åka med SAS. Det har gått så långt att jag hellre åker tåg än flyg på vissa sträckor om det visar sig att SAS är det enda bolag som trafikerar den. Bokar jag hos något annat bolag så försöker jag alltid ta reda på om någon del av resan ska trafikeras av SAS innan jag betalar. Detta har varit på grund av servicen (dålig), men även farhågor om säkerhet. Det är alldeles för lätt att skylla på rutin- eller systemfel när något går snett i Sverige (som man tidigare har gjort när andra allvarliga brister har upptäckts hos SAS), och jag ville inte betala så mycket för att ta den risken.

Gissa om jag kommer att bli mer benägen att flyga med dem nu?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home